NIEUWS / NIEUWSBERICHTEN 2018
Nieuwsbericht 366: Hoe bestrijd je Nederlands beroepsziekte nummer 1?
Bron: PW. nieuwsbrief 1 maart 2018
Uit diverse onderzoeken van uiteenlopende instanties als CBS en TNO blijkt steeds dat een burn-out beroepsziekte nummer 1 is in Nederland.
Uit het onderzoek dat Hays eind 2017 uitvoerde naar stress op de werkvloer, bleek maar liefst 87 procent van de ondervraagden in meer of mindere mate last te hebben van een burn-out.
Voordelen van een burn-out
Hoe kunnen werkgevers en werknemers dit voorkomen? En wat kunnen we leren van professionals die weer aan het werk gaan nadat zij zijn hersteld van een burn-out? Paul Zwama, medeoprichter van het Instituut voor Vitaal Ondernemen, over de ‘voordelen van een burn-out’.
Heilloze weg
Vraag eens aan collega’s, vrienden of kennissen hoe het met ze gaat. Grote kans dat hun antwoord luidt: ‘Lekker druk’, voorspelt Zwama. Mensen vertellen dus niets over zichzelf, maar laten liever aan de ander zien dat ze meedoen. Een heilloze weg die mogelijk leidt naar een burn-out, volgens vitaliteitscoach Zwama.
Druk als synoniem voor succes
Zwama: “Een goede baan waarin je druk bent, is voor velen een synoniem voor succes. Als het misgaat, geven we de werkdruk de schuld. Die werkdruk is hoog, maar niet gek veel hoger dan in het recente verleden. We leggen onszelf simpelweg een enorme druk op, omdat we alles willen. Een top-baan, een gezin, veel sociale contacten, sporten en een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving. Dat past niet in de agenda en zo creëren we stress.”
Opgebrand
Bij een burn-out zijn medewerkers opgebrand door langdurige stress. “Medewerkers die tegen een burn-out aan zitten, hebben eenvoudigweg geen energie meer om hun werk goed te doen. Dat leidt tot slechtere prestaties, lagere productiviteit en een gevoel van tekort schieten. Ook naast het werk hebben ze geen energie of zin om activiteiten te ondernemen.”
Sleutel naar herstel
Vaak zijn deze mensen zichzelf compleet voorbij gerend. Daar ligt ook de sleutel naar het herstel, volgens Zwama. “Maak keuzes die goed zijn voor jou als persoon. Professionals die dat doen, reduceren stress. Kijk bijvoorbeeld naar ZZP’ers. Het is bekend dat deze groep gemiddeld nog meer uren werkt dan medewerkers in loondienst. Tegelijkertijd ligt het percentage van burn-out gevallen onder zelfstandigen lager, omdat zij meer vrijheid hebben of nemen om hun eigen agenda te bepalen.”
3 tips tegen burn-out
Wat kunnen werkgevers en werknemers doen om stress te verminderen en burn-outs te voorkomen? Zwama geeft drie adviezen:
- Maak keuzes als professional en kies voor wat goed is voor jou als persoon.
Zwama: “Bij professionals die uitvallen, zie je dat ze vaak kiezen voor hun carrière of voor geld. Maar die keuzes drijven hen naar de grenzen van hun kunnen. Bovendien denk ik dat mensen die bewust hun eigen keuzes maken op de lange termijn ook de beste en meest passende carrière voor zichzelf creëren.”
- Durf als professional eerlijk te zijn. Tegen jezelf en tegen je werkgever.
Zwama: “Vaak weten professionals wel dat ze hun werk graag anders of beter kunnen inrichten, maar durven ze dit niet te bespreken met hun leidinggevende. Ze zijn bang om afgerekend te worden als ze hun kwetsbare kanten tonen. Maar dan verandert er pas iets wanneer het te laat is. Een van de kenmerken van professionals die na een burn-out weer aan het werk gaan, is dat zij juist scherpe keuzes maken. En hun grenzen bewaken. Daar kun je elke dag mee beginnen. Doe dat dus al voordat het te laat is.”
- Creëer als werkgever een gezonde werkomgeving.
Zwama: “Een flink deel van de organisaties is best bezig met vitaliteit. Dat is mooi en belangrijk. Maar wanneer dit nog teveel los staat van het dagelijkse beleid, blijft de winst beperkt. Het is prima om medewerkers te faciliteren in het aanbieden van sport en gezonde voeding. Maar belangrijker is om echt het gesprek aan te gaan met je medewerkers. Neem de tijd voor ze en stel de juiste vragen. Niet alleen werk-gerelateerd, maar juist ook in de privésfeer: Slaap je goed? Heb je voldoende vrije tijd? Heb je tijd voor jezelf? Wat doe je met die tijd?
Leidinggevenden die dat doen, weten hoe hun mensen in de wedstrijd zitten en kunnen dus ook eerder ingrijpen als het dreigt mis te gaan. En dat is pure winst, zowel voor de organisatie als de medewerker.”
terug |