NIEUWS / NIEUWSBERICHTEN 2017
Nieuwsbericht 321: Vijf punten waaraan je kan zien of een medewerker gestresst is
Bron: NU.nl 3 mei 2017
Foto: Thinkstock
Een miljoen Nederlanders hebben stress en last van burn-out klachten. Vooral koks, artsen, juristen, leerkrachten in het basisonderwijs en managers in de zakelijke en administratieve dienstverlening ervaren een hoge werkdruk.
Hoe kun je als bestuurder zelf de signalen herkennen van een medewerker die in de problemen dreigt te komen?
Wetenschappers noemen in een artikel in de Harvard Business Review een vijftal punten waar een manager naar kan kijken. Zo heeft hij of zij tenminste een graadmeter voor hoe het gaat met werknemers. Daarbij lieten ze zich inspireren door het medische protocol APGAR waarmee de gezondheid van pasgeborenen wordt gecontroleerd.
Verschijning (appearance): Hoe ziet de persoon eruit? Lijkt iemand erg moe of is iemand opvallend veel gewicht verloren of aangekomen?
Prestaties (performance): Een afname van de prestaties van de werknemer over een langere tijd kan een verband hebben met toenemende stress. Tegelijk kan een geforceerde poging om juist te veel te doen ook een signaal zijn dat er iets aan de hand is.
Groeistress (growth tension): Lijkt een persoon verveeld te raken of juist te verdrinken in het werk bij nieuwe uitdagingen? Iedereen ervaart dit anders, maar bij sommige reacties is het nodig om bij te sturen.
Controle over emoties (affect control): De meeste mensen kunnen hun emoties onder controle houden op de werkvloer. Wanneer iemand dit niet lukt en iemand zware stemmingswisselingen doormaakt, kan dit een signaal zijn van psychologische druk.
Relaties (relationships): Bij werknemers die gestresst zijn, kunnen relaties op het werk verslechteren waardoor bijvoorbeeld sociale isolatie ontstaat.
De onderzoekers benadrukken dat bij elk punt niet direct slechte en goede scores te maken zijn, maar dat het een goede manier is voor elke organisatie om informatie te verzamelen en een gesprek te starten met de werknemer.
Ze geven als voorbeeld dat een medewerker over tijd zelf scores kan geven op de afzonderlijke punten om aan te geven of het beter met hem of haar gaat.
terug |