NIEUWS / NIEUWSBERICHTEN 2017
Nieuwsbericht 314: Robot versus werknemer, de echte voordelen
Bron: MT.nl 28 februari 2017
Je hoort het steeds vaker. Robots die mensen (gaan) vervangen. Een robot ‘in dienst nemen’, dat scheelt nogal qua administratie en personeelszaken. Hoe heerlijk zou dat zijn? Even wegdromen.
Foto: Getty
Waar zie jij jezelf over vijf jaar? “Blieb.”
Geen sollicitatiegesprekken meer. Geen plichtmatige antwoorden van bibberende, zwetende sollicitanten. Geen verzonnen ambities of voorzichtige, sociaal wenselijke reacties. Een robot doet wat hij moet doen. En anders koop je gewoon een nieuwe.
Denk eens (serieus) na over de volgende vier voordelen. En lees ook even de laatste alinea, voor je al je werknemers ontslaat.
Robot aannemen
Tijdelijk of vast contract? “Blieb.”
Een robot hoef je niet aan te nemen. Een robot koop je. Dat scheelt in ieder geval een hoop rompslomp. Geen functieprofielen en vacatureteksten meer. Geen kosten voor recruitment. Geen stapels CV’s en motivatiebrieven meer. Geen sollicitaties en slecht nieuws-gesprekken.
De werving en selectie blijft voor een deel wel bestaan. Je gaat natuurlijk goed vergelijken wat voor soorten robots er zijn en wat ze kunnen. (Denk niet alleen aan ijzeren mannetjes, maar ook aan robotarmen, productielijnen, machines en andere vormen van automatisering.) Je gaat misschien ook in gesprek met de leverancier en bekijkt reviews. Toch zal het je organisatie minder tijd kosten. Zeker als je eenmaal weet wat voor ijzer je in de kuip hebt. Dan koop je er gewoon nog een paar.
Robot beoordelen
Die metalen kop van je staat me niet aan! “Blieb.”
Je hoeft niet meer op je tenen te lopen. Geen functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken meer. Dat scheelt flink wat tijd, stress en papierwerk. Je beoordeelt hooguit eenmalig de levering en de kwaliteit van de robot. De jaarlijkse gesprekscyclus komt te vervallen. Geen gezeur over salarisverhoging, vakantiegeld, dertiende maand, vakantiedagen en secundaire arbeidsvoorwaarden.
Robot motiveren
Hoe gaat het met je? “Blieb.”
Een robot wordt niet ziek. Krijgt geen burnout. Hoogstens kortsluiting. Niets is ons vreemd. Maar serieus, de kosten door ziekte zullen er niet meer zijn. Ook het risico dat iemand langdurig uit de roulatie is, loop je niet meer.
Je hoeft geen zogenaamd oprechte interesse meer te tonen en eindeloze privé-verhalen aan te horen. Je hoeft geen teamuitjes meer te organiseren. Of peptalks te geven, waar toch niemand op zit te wachten. Een robot hoef je niet te motiveren. Hij werkt.
Robot ontslaan
Ik trek je stekker eruit! “Bl…”
Geen opbouw van een ontslagdossier. Geen rechter of UWV-ambtenaar die je terugfluit. Jij bepaalt wanneer iemand de laan uitgaat. Zonder ontslagvergoeding. Je trekt simpelweg de stekker eruit. En de onderdelen kun je nog verkopen ook. Oud ijzer levert altijd wat op.
Mens, erger je niet
Wacht even. Ja, het klopt, we hebben in dit land nogal veel regels en rompslomp rondom personeel. Maar vlees en bloed heeft toch nog wel veel voordelen ten opzichte van robots. Denk aan persoonlijk contact, klantvriendelijkheid, details, nuances, advies op maat, creativiteit, verrassing, spanning, liefde. Sparren met een robot gaat ook een stuk lastiger. Een schouderklopje of omhelzing is helemaal vreemd. Robots zijn koud. Waar ga jij dan de warmte en energie vandaan halen om te ondernemen? Zorg dat je altijd mensen om je heen houdt. Of bouw een robot met menselijke gevoelens. “Blieb you too”.
Deze column is geschreven door Raphael Klees, hoofdredacteur OndernemenMetPersoneel.
terug |